Print Friendly, PDF & Email
کیورینگ بتن ZCU30

کیورینگ بتن ZCU30

کورینگ بتن سطحی بتن یک روش است که برای حفظ و بهبود کیفیت بتن پس از ریزی آن استفاده می‌شود. این روش از مجموعه اقداماتی تشکیل شده که هدف آنها حفظ رطوبت و شرایط دمایی مناسب برای توسعه خواص بتن در مراحل سخت شدن است. با استفاده از کورینگ، یک لایه نازک بر روی سطح بتن ایجاد می‌شود که از تبخیر سریع آب بتن جلوگیری می‌کند و باعث افزایش کیفیت نهایی بتن می‌شود. این روش همچنین به عنوان یک عامل مهم در افزایش مقاومت و پایداری بتن ( برای افزایش مقاومت بتن از پاور ژل میکروسیلیس استفاده کنید ) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عمل آوری سطح بتن چیست؟

مکانیزم اثر

مکانیزم اثر به این صورت است که ماده کیورینگ بتن یک لایه نازکی را روی سطح بتن ایجاد می‌کند که غیر چرب است. این لایه از تابش نور خورشید منعکس می‌شود و از افزایش دمای سطح بتن جلوگیری می‌کند. همچنین، این لایه از تبخیر آب بتن جلوگیری می‌کند. آب بتن که باید در مراحل هیدراسیون شرکت کند، توسط این لایه نگهداری می‌شود و نیاز به آب‌پاشی بعد از ریختن بتن نیز کاهش می‌یابد، که به نوبه خود باعث نگهداری و عمل آوری بهتر بتن می‌شود.

میزان مصرف

در شرایط نرمال محیطی، هر کیلوگرم از ماده کیورینگ بتن می‌تواند به میزان 5 الی 6 متر مربع از سطح بتن را پوشش دهد.

اما در شرایط هوایی گرم، به دلیل نیاز بیشتر به مقاومت در برابر تبخیر، توصیه می‌شود که کیورینگ در دو لایه اجرا شود. در این صورت، هر کیلوگرم از ماده کیورینگ برای پوشش 3 الی 4 متر مربع از سطح بتن کافی است. همچنین، برای اجرای لایه اول، توصیه می‌شود که 20 الی 25 درصد آب به محصول اضافه شود تا عمل‌آوری بهتری انجام شود.

مشخصات فیزیکی و شیمیایی

عنوانویژگی
حالتمایع
رنگبی رنگ
وزن مخصوصgr/cm^3 1.4
یون کلرندارد
قابلیت انحلالدر آب
pHحدود 7

 

 
 

روش مصرف

برای مصرف ، مراحل زیر را رعایت کنید:

  1. اجرای کیورینگ باید به محض پایان بتن‌ریزی و همزمان با باز کردن قالب‌ها انجام شود.

  2. اگر به دلایلی در اجرای کیورینگ تاخیری رخ داده است، ابتدا سطح بتن را با آب پاشی کاملاً اشباع کنید تا برای اجرای کیورینگ آماده شود.

  3. در مناطق با آب و هوای گرم و در بتن‌ریزی‌های حجیم، ضخامت لایه کیورینگ باید بیشتر باشد. در این شرایط، توصیه می‌شود حداقل دو لایه کیورینگ روی سطح اجرا شود.

  4. اجرای لایه دوم کیورینگ باید حداکثر تا نیم الی 1 ساعت پس از اجرای لایه اول انجام شود.

  5. در شرایطی که دمای هوا پایین است و باد ملایمی وجود دارد، پیشنهاد می‌شود به ماده کیورینگ 20 الی 30 درصد آب افزوده شود و سپس روی سطح اجرا شود.

  6. ماده کیورینگ بتن را می‌توان با روش‌های مختلفی مانند اسپری کردن روی سطح یا استفاده از قلم مو و غلتک اعمال کرد.

 

خواص و اثرات

کیورینگ بتن اثرات و خواص متعددی در بهبود عملکرد بتن دارد:

  1. کاهش سرعت تبخیر آب: با ایجاد یک لایه نازک بر روی سطح خارجی بتن، سرعت تبخیر آب کاهش می‌یابد که باعث حفظ رطوبت بتن می‌شود.

  2. عدم نیاز به آب‌پاشی مداوم: با استفاده از کیورینگ، نیاز به آب‌پاشی مداوم برای نگهداری رطوبت سطح بتن کاهش می‌یابد.

  3. حبس آب اختلاط بتن: مانع تبخیر زودهنگام آب اختلاط بتن می‌شود که باعث پیشرفت بهتر در فرآیند هیدراسیون مواد بتنی می‌شود.

  4. کاهش نفوذپذیری سطحی بتن: این ماده می‌تواند نفوذپذیری سطحی بتن را کاهش دهد و از نفوذ آب و مواد آلاینده جلوگیری کند.

  5. جلوگیری از پوسته‌شدن سطحی بتن: با حفظ رطوبت سطح بتن، کیورینگ می‌تواند از پوسته‌شدن و ترک‌های ناشی از خشک شدن سریع بتن جلوگیری کند.

  6. مانع بالا رفتن دما: با ایجاد لایه نازک بر روی سطح بتن، کیورینگ می‌تواند از بالا رفتن دمای سطح بتن در اثر تابش خورشید جلوگیری کند.

  7. انعکاس نور خورشید: می‌تواند بخشی از نور خورشید را بازتاب دهد که باعث کاهش گرمای مستقیم روی سطح بتن می‌شود.

  8. بدون تغییر در رنگ سطح بتن: استفاده از کیورینگ به صورت بی‌رنگ یا با رنگ‌های طوسی یا قهوه‌ای روشن، بدون تغییر در رنگ سطح بتنی انجام می‌شود، که از جلوه‌ی زیبای بتن حفظ می‌کند.

 

کاربرد ها

کیورینگ بتن برای موارد کاربردی متعددی مناسب است، از جمله:

  1. مناطق بادخیز و در معرض جریان باد: این محصول می‌تواند بتن را در مناطقی که با بادهای شدید مواجه هستند، حفظ کرده و از تبخیر زودهنگام آب جلوگیری کند.

  2. مناطق گرمسیر و خشک: در مناطقی که با آب و هوای گرمسیری و خشک مواجه هستند، کیورینگ می‌تواند کمک کند تا بتن از تبخیر زودهنگام رطوبت جلوگیری شود.

  3. باند فرودگاه و کانال‌های آب روباز: در بتن‌ریزی باندهای فرودگاه و کانال‌های آب روباز که عمل آوری آنها از طریق آب‌پاشی به دلیل وسعت و بزرگی مشکل است، کیورینگ می‌تواند موثر باشد.

  4. مناطقی که عمل آوری بتن به روش آب‌پاشی و مرطوب نگه‌داشتن مقدور نمی‌باشد: در مناطقی که به دلیل شرایط محیطی یا وسعت، عمل آوری بتن به روش آب‌پاشی ممکن نیست، کیورینگ می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

  5. مناطقی با تابش شدید و مستقیم نور خورشید: کیورینگ می‌تواند در مناطقی که در معرض تابش شدید و مستقیم نور خورشید قرار دارند، از تبخیر زودهنگام آب بتن جلوگیری کند و از بتن حفاظت کند.

 

نکات ایمنی

شرایط ایمنی مناسب در هنگام مصرف کیورینگ بتن عبارتند از:

در صورت بلعیده شدن: در صورت بلعیده شدن ، باید فوراً به پزشک مراجعه شود.
استفاده در محیط زیست: این ماده جزء مواد سمی و خطرناک برای محیط زیست نمی‌باشد.
محافظت فردی: هنگام کار با هرگونه ماده شیمیایی از ماسک، دستکش و عینک ایمنی استفاده شود.
شستشو در صورت برخورد با پوست یا چشم: در صورت برخورد اتفاقی با پوست یا چشم، فوراً با آب شیرین فراوان شسته شود.
با رعایت این شرایط ایمنی، می‌توان محصول را با اطمینان بیشتری استفاده کرد و خطرات احتمالی را کاهش داد.

انبارداری و نگهداری

مدت نگهداری: یک سال در بسته بندی اولیه
شرایط نگهداری: در ظرف در بسته، دور از یخبندان و تابش مستقیم نور خورشید
بهترین دمای نگهداری: 10+ تا 30+ درجه سانتیگراد

بسته بندی

گالن ۳۰ کیلویی

استاندارد ها

ASTM C494

پیمایش به بالا